Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ


Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεων μελών της κυβέρνησης περί αποκρατικοποιήσεων καθώς και περί επικείμενης επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» οφείλουμε να σας ενημερώσουμε για τα κάτωθι:

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού καθώς και η ευρύτερη περιοχή Αργολίδας και Ερμιονίδος κινδυνεύουν με ερήμωση και μαρασμό των τουριστικών επιχειρήσεων εξαιτίας κυρίως της απουσίας επισκεπτών από το εξωτερικό – ιδιαίτερα έπειτα από τη μεταφορά του Αεροδρομίου από τη περιοχή του Ελληνικού στα Σπάτα.

Είναι γνωστό πως η πλειοψηφία των αλλοδαπών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, επιλέγουν να μετακινούνται με πτήσεις χαμηλού κόστους (τσάρτερ). Επισημαίνουμε   ότι η εκτέλεση πτήσεων τσάρτερ στον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» είναι ασύμφορη, λόγω των υψηλών τελών του εν λόγω αεροδρομίου.

Είναι επίσης γνωστό πως ο συγκεκριμένος Αερολιμένας είναι σημαντικά ακριβότερος στα τέλη προσγείωσης-στάθμευσης από τα περισσότερα αεροδρόμια της μεσογείου και οπωσδήποτε από όλα τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια.

Αυτή είναι και η βασική αιτία που οι ιδιαίτερα ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές του Αργοσαρωνικού, της Αργολίδας και της Ερμιονίδος  καθίσταται μη ανταγωνιστικές και αποκλείονται  ως προορισμός επιλογής από όλους τους touroperators που διακινούν αλλοδαπούς επισκέπτες στη χώρα μας.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να αναφερθούμε σε δύο πολύ εύστοχες δηλώσεις που έκανε πρόσφατα ο Υφυπουργός Τουρισμού κ. Γεώργιος Νικητιάδης :

  «Ο τουρισμός μας, ο οποίος αποτελεί ίσως τη μόνη ελπίδα ταχύτερης ανάκαμψης από την οικονομική ύφεση, είχε  δεχτεί τεράστιο πλήγμα με άμεσο αποτέλεσμα την πτώση της χώρας μας ως προς την τουριστική της ανταγωνιστικότητα. Τώρα, περισσότερο από ποτέ πρέπει να διευκολύνουμε τη σύνδεση της χώρας μας με πόλεις του εξωτερικού, αλλά και να ολοκληρώσουμε τη νομοθέτηση του μεταφορικού ισοδύναμου για τις ακτοπλοικές μας συνδέσεις» και

«Οι πτήσεις των εταιρειών χαμηλού κόστους ουσιαστικώς επεκτείνουν την τουριστική περίοδο, εφόσον συμφωνηθεί με την εκάστοτε εταιρεία η διεξαγωγή πτήσεων σε δωδεκάμηνη βάση. Επομένως, η άρτια αεροπορική σύνδεση πόλεων του εξωτερικού με τα νησιά μας σε ετήσιο πλαίσιο, ωθεί και ενισχύει το σχεδιασμό εναλλακτικών μορφών τουρισμού πέραν του παραδοσιακού προτύπου  - ήλιος & θάλασσα. Αυτή η εξέλιξη, εφόσον προγραμματιστεί ορθώς, θα δώσει  φτερά στην τουριστική ανάπτυξη, στηρίζοντας παραλλήλως κάθε επιχειρηματική και εμπορική δραστηριότητα.»

Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση προσομοίωση των τελών προσγείωσης-στάθμευσης του Αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος με τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας τουλάχιστον κατά τους καλοκαιρινούς μήνες προκειμένου να γίνει ξανά ο Αργοσαρωνικός, η Αργολίδα και η Ερμιονίδα προορισμός μαζικού τουρισμού από το εξωτερικό.

Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να επιβληθεί στην διαχειρίστρια εταιρεία του Αερολιμένα, ζητούμε τη διαγραφή του  όρου  περί απαγόρευσης ανάπτυξης άλλου αεροδρομίου στην ευρύτερη περιοχή όπως αναγράφεται στη σχετική  σύμβαση παραχώρησης.

Σκοπός της συγκεκριμένης  τροποποίησης είναι να επιτραπεί η δυνατότητα κατασκευής (στην Τροιζηνία ή στην Αργολίδα) αεροδρομίου για την εξυπηρέτηση διεθνών πτήσεων τσάρτερ.

Ενδεχόμενη κατασκευή και λειτουργία κρατικού (μέσω Σ.Δ.Ι.Τ) ή ιδιωτικού αεροδρομίου στην περιοχή μας με σκοπό την υποδοχή πτήσεων τσάρτερ δε θα μειώσει στο παραμικρό την κίνηση (άρα και τα έσοδα) του διεθνούς αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος»  διότι :
   
1.   Είναι ήδη πρακτικά μηδενικές οι πτήσεις τσάρτερ στο Ελ.Βενιζέλος, λόγω της υψηλής τιμολογιακής πολιτικής στις προσγειώσεις – σταθμεύσεις αεροσκαφών &

2.   Η εξυπηρέτηση του πληθυσμού της περιοχής μας θα συνεχίσει να γίνεται με τακτικές αεροπορικές πτήσεις από τον διεθνή αερολιμένα Ελ.Βενιζέλος.

Τελειώνοντας τη παρούσα επιστολή θέλουμε να σας ενημερώσουμε πως πριν την μεταφορά του αερολιμένα Αθηνών από το Ελληνικό στα Σπάτα, η περιοχή μας ήταν στις πρώτες θέσεις προτίμησης των αλλοδαπών τουριστών σαν καλοκαιρινός προορισμός, ενώ τώρα κινδυνεύουμε με ερήμωση.

Ζητούμε να κατανοήσετε τα δίκαια αιτήματα μας και να συνδράμετε την  τελευταία ελπίδα επιβίωσης μας, γιατί τουρισμός δεν σημαίνει μόνο έσοδα στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια αλλά σε όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες των περιοχών μας, στις οποίες το σύνολο του εισοδήματος προέρχεται  αποκλειστικά και μόνο από τον τουρισμό.

3 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρον ακούγεται το αεροδρόμιο, βέβαια έχω κάποιες μικρές ενστάσεις, σε 2-3 τομείς.

    1) Ένας διάδρομος χρειάζεται μήκος τουλάχιστον 2.7 χιλιομέτρων (αν θέλουμε να προσγειώνονται αεροσκάφη κατηγορίας C/D-II (μικρά boeing) καθώς και 300 μέτρα πλάτος. Αυτό μεταφράζεται σε 810 στρέμματα. Μην συγκρίνεται με μικρότερα αεροδρόμια όπως των Κυθήρων που δέχεται μόνο ελικοφόρα και έτσι δεν πάνε charters...
    2) Εγκαταστάσεις αναμονής επιβατών, check-in, πάρκινγκ αυτοκινήτων, πάρκινγκ αεροσκαφών, βάση πυροσβεστικών, Πύργος ελέγχου, βάση ανεφοδιασμού, δεξαμενές καυσίμων, κλπ. Υπολογίστε άλλα 500 στρέμματα.

    Άρα για να φτιάξουμε αεροδρόμιο θέλουμε ένα χώρο 1200-1500 στρέμματα, μια ευθεία 2.7 χλμ, και υπόψιν ότι πριν και μετά το διάδρομο, δεν θα υπάρχουν σπίτια, δέντρα, και κανονικά δεν θα πρέπει να υπάρχουν και καλλιέργειες (καθότι υπάρχουν πολλά βαρέα μέταλλα από τα καυσαέρια των αεροσκαφών).

    Υπάρχει αυτή η έκταση ? Θα πρέπει προφανώς να απαλλοτριωθεί, και θέλω να δω ποιοι είναι πρόθυμοι να πουλήσουν τα χωράφια τους και για πόσο. Το που θα βρει το υπερχρεωμένο κράτος μας λεφτά να αγοράσει τα χωράφια αυτά, θα το δούμε αργότερα.

    Το δεύτερο θέμα είναι η κίνηση ενός τέτοιου αεροδρομίου.
    1) Η περιοχή μας (Πόρος, Τροιζήνα, Μέθανα, κλπ) έχουν λιγότερα από 3000 κρεβάτια, από τα οποία σε σοβαρά (γκουχ γκουχ) ξενοδοχεία είναι λιγότερα από 500.
    2) Όταν μιλάμε για charters με φθηνούς τουρίστες, μιλάμε για διαμονή τουλάχιστον 4 νυκτών, και για τουλάχιστον 70-80 άτομα. Αυτό συνεπάγεται ότι με 3-4 πτήσεις έχουν γεμίσει όλα τα ξενοδοχεία της περιοχής, κοινώς η χωρητικότητα της περιοχής σε charter είναι με το ζόρι μία πτήση την εβδομάδα...
    3) Οι τουρίστες που θα έρθουν στον Πόρο με πτήση charter είναι συνήθως αυτοί που επιλέγουν το χαμηλότερο κόστους πακέτο. Βέβαια προτιμάνε προορισμούς που είναι all included, σε μεγάλες μονάδες όπως στην Κω (κάντε κάποιος από τους συμπατριώτες μας μια βόλτα να δείτε), κάτι που δεν υπάρχει στον Πόρο ούτε για αστείο. Δεν είναι ποιοτικός τουρισμός, που θα αφήσει λεφτά στο νησί, ενώ τα δωμάτια θα αγοράζονται από τους tour operators για μια χούφτα ψωμί, σε σημείο που κάποιοι από τους ξενοδόχους θα αναρωτιούνται αν αξίζει το κόπο (το έχω δει σε άλλα νησιά...)

    Το τρίτο σημείο που πρέπει να αναφέρουμε είναι το κόστος λειτουργίας ενός τέτοιου αεροδρομίου.
    1) Τεχνικό προσωπικό, από αερολιμενάρχη, βάρδια ασυρμάτου, βάρδια αεροελεκτή, ηλεκτρολόγους, υδραυλικούς, ψυκτικούς, γενικών καθηκόντων, κόσμο για τις βαλίτσες, φόρτωμα/ξεφόρτωμα αεροσκαφών, οδηγούς εδάφους (taxi-man), τροφοδοσία, κλπ. Μιλάμε για 15 άτομα χωρίς ιδιαίτερες βάρδιες (έτσι κι αλλιώς μια πτήση την ημέρα θα έχει)
    2) Προσωπικό ασφαλείας, αμέσως για την πυρασφάλεια χρειάζονται τουλάχιστον 30 άτομα, ενώ χρειάζονται και τουλάχιστον 10 αστυνομικοί, και 5 τελωνειακοί, αν θέλουμε να έχουμε κόσμο εκτός συνθήκης σέγκεν.
    3) Προσωπικό εξυπηρέτησης επιβατών, κοπέλες για το check in, καναδυό αχθοφόρους, κάποιος στο κυλικείο, καθαρίστριες, κλπ. βάλε άλλους 10.

    Σύνολο 70 άτομα αμέσως αμέσως. Ποιος θα τους πληρώνει ? Το κράτος που πουλάει τα ήδη υπάρχοντα αεροδρόμια ? Ο ιδιώτης που θα το πάρει για να έχει μια πτήση την ημέρα ? Ο δήμος που δεν έχει τώρα τόσο κόσμο ?

    ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΤΟΥ BLOG:
    Το σχόλιο θα αναρτηθεί σε 2 τμήματα λόγω μεγάλου μεγέθους. Ακολουθεί το 2ο τμήμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ακολουθεί το 2ο τμήμα του σχολίου του Πάνου Θεοχάρη:
    ...
    1) 2.7 χιλιόμετρα στον κάμπο μας είναι δύσκολα (και με λάθος προσανατολισμό), και 1200 τουλάχιστον στρ. δυσεύρετα και ακριβά

    2) Η περιοχή μας δεν έχει αρκετή δυναμικότητα για να σηκώσει αεροδρόμιο με πτήσεις charters (και προσωπικά δεν θα ήθελα να δω ξενοδοχεία για εκατοντάδες κόσμο στο νησί μας), και οι τουρίστες των charters εκτός ότι θέλουν all-included διαμονή, είναι συνήθως μπατιροτουρίστες...

    3) Το κόστος συντήρησης ενός τέτοιου αεροδρομίου είναι εξωπραγματικό για την περιοχή μας, και δεν πρόκειται με τίποτα να αποσβένει ούτε ένα μικρό μέρος του κόστους του.

    4) Το κράτος μας δεν έχει μία, πουλάει και αυτά που έχει, και δεν υπάρχει περίπτωση να πετάξει λεφτά για να έχουμε εμείς αεροδρόμιο για charters που δεν θα έρθουν ποτέ.

    Και επειδή η κριτική χωρίς προτάσεις είναι εύκολη, έχω να προτείνω τα παρακάτω :

    1) Αν θέλουμε σώνει και καλά chartes, υπάρχει το αεροδρόμιο της Τρίπολης, όπου είναι ποιο κοντά στον Πόρο από ότι ήταν παλιά το Ελληνικό. Ας ενώσουμε τις φωνές μας με τους γείτονες στην Αργολίδα, που πιέζουν για την αναβάθμιση του (σκεφτείτε ότι δεν τα έχουν καταφέρει αυτοί που εκεί το αεροδρόμιο είναι έτοιμο), Αν ψάξετε θα δείτε διάφορες δηλώσεις Τατούλη και σχετικά άρθρα για το εκεί αεροδρόμιο.

    2) Για μένα δεν χρειαζόμαστε πτήσεις charters, χρειαζόμαστε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου του νησιού, να μην δουλεύει το νησί σκάρτο ενάμιση μήνα, αλλά τρίμηνο. Εκεί πρέπει να στραφούν οι προσπάθειες μας.

    3) Αν θέλουμε σώνει και καλά κάτι να πετάει, τότε ας δούμε την λύση ενός μικρού διαδρόμου (1480μέτρα) μόνο για μικρά ελικοφόρα, και να ρίξουμε βάρος στον αεροπορικό τουρισμό, καθώς και στην στάθμευση μικρών αεροσκαφών που εδώ και καιρό είναι υπό διωγμό από την Αττική, Βέβαια για να έρθουν στον Πόρο αντί για κάποιο άλλο νησί, θα πρέπει να έχουν και κάτι να κάνουν. Θα μπορούσαμε να είχαμε στοχευμένο αεροτουρισμό, όπως ελεύθερη πτώση, με παράδειγμα τα κέντρα στην Empuriabrava.

    Με πατριωτικούς χαιρετισμούς
    Πάνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ Πάνο,

    Οι παρατηρήσεις σου είναι αρκετά αναλυτικές και ιδιαίτερα τεκμηριωμένες. Είναι γεγονός πως η πρώτη μας προτεραιότητα πρέπει να είναι η μείωση των τελών του Ελ. Βενιζέλος για τις πτήσεις τσάρτερ, ώστε να ξαναγυρίσουν οι Tour Operator στην Αττική και στον Πόρο. Τη περιοχή μας βέβαια όπως και εσύ αναφέρεις την εξυπηρετεί επίσης και η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Τρίπολης. Σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να βελτιωθεί ο δρόμος Ναυπλίου - Ληγουριού για μείωση του χρόνου μετακίνησης των ταξιδιωτών.
    Η τελευταία - και δυσκολότερη - λύση είναι η δημιουργία ενός αεροδρομίου στην ευρύτερη περιοχή μας, γιατί υπάρχουν ακριβώς όλα τα προβλήματα που αναφέρεις στο σχόλιο σου, αλλά ας υπάρχει αυτή η επιλογή έστω και σαν διαπραγματευτικό όπλο.
    Με φιλικούς χαιρετισμούς
    Δημήτρης Α. Συξέρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή